De eerste dag in Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Chantal Menting - WaarBenJij.nu De eerste dag in Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Chantal Menting - WaarBenJij.nu

De eerste dag in Yangon

Blijf op de hoogte en volg Chantal

01 November 2014 | Myanmar, Rangoon

De eerste dag in Yangon
Zaterdag 1 november. Rond 13 uur komen we aan in ons hotel voor de eerste twee nachten het Pho Sein Hotel. Nadat we ons opgefrist hebben en in onze hotelkamer geïnstalleerd, en ik het eerste grote zwarte beest al heb gedood, gaan we met taxi’s de stad in.
Onze eerste stop is bij een lokale markt om voor de vrouwen sari’s en de mannen longhi’s te kopen die nodig zijn om te dragen als we een tempel of pagode ingaan. Korte broeken en blote schouders zijn namelijk niet toegestaan. Het eerste wat met eigenlijk opvalt in Yangon is dat de auto’s rechts rijden, maar ook hun stuur rechts hebben zitten. De reden hiervan is simpel. Veel auto’s die in Thailand worden afgedankt, worden naar Myanmar geïmporteerd.
We wandelen wat door Yangon, langs de Sula pagode, waar we ook een kijkje binnen nemen en langs de koloniale gebouwen uit de Britse tijd.
Langs de kant van de weg staan veel stalletjes. Hier wordt van alles verkocht, van kleding tot fruit en van gefrituurde insecten tot aan goudvissen in een zakje met water.
In Myanmar geloven ze erg in numerologie. Als een numeroloog tegen een heerser zegt dat het land en dan met name hij dus meer voorspoed kan hebben met een bepaald nummer, dan wordt dat meteen ingevoerd op de één of andere manier, zonder de consequenties ervan te overzien.
’s Avonds eten we in een Thais restaurant, voor 5 dollar. Dan is het tijd om onze bed op te gaan zoeken, want zo’n lange vlucht voel je wel.