Yangon, Swedagon pagode en treinreis - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Chantal Menting - WaarBenJij.nu Yangon, Swedagon pagode en treinreis - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Chantal Menting - WaarBenJij.nu

Yangon, Swedagon pagode en treinreis

Blijf op de hoogte en volg Chantal

02 November 2014 | Myanmar, Rangoon

Yangon, Swedagon pagode en treinreis
Vandaag spreken we om 8.30 af om met zijn allen naar de Swedagon pagode te gaan. Dit is een mooi groot complex met in het midden een grote stupa. Omdat het zondag is zijn er veel Birmese families op de been om hier te bidden.
Bij de pagode is het de bedoeling dat je met de klok mee loopt, toch zien we dat niet iedereen doen. Met name ook de monniken niet, of daar een speciale reden is komen we niet achter.
Wel is het zo dat we als vrouwen de mannelijke monniken niet mogen aanraken en de mannen de vrouwelijke monniken niet.
’s Middags hebben we een vrije middag en de gids raad ons aan om een treinreis te maken met een soort van forensentrein die rondom Yangon rijdt. Voor 1200 kyat (chat), ongeveer een euro, zitten we twee uur in de trein tussen de locals, een leuke belevenis. Voordat we de trein ingaan lunchen we nog even snel bij een lokaal tentje, de schade nog geen euro per persoon, inclusief drinken….en de noedels fantastisch. Toch is dit al wel een beetje een voorbode dat ik last heb van de vliegreis, het tijdverschil en de vochtige warmte, want ik voel me niet echt lekker. Ik ben dan ook blij als we twee uur in de trein kunnen zitten.
Het warme weer, ’s middags is het zo’n 35 graden in Yangon, het is een subtropisch klimaat, we zitten vlakbij zee en de moesson duurt dit jaar langer dan normaal en dat zorgt er voor dat de gevoelstemperatuur zo’n 46 graden is. Erg warm dus.
’s Avonds eten we nog wat in een erg leuk tentje vlakbij de Swendagon pagode. Omdat er veel “blanken” zitten, kijken we even of het eettentje in de Lonely Planet staat, en ja hoor, dat is inderdaad het geval.
Na het eten gaan we nog een keer naar de pagode. In het schemer en donker is de pagode nog mooier en indrukwekkender dan overdag. Een echte aanrader dus om in ieder geval er ’s avonds ook heen te gaan.
Daarna gaan we terug naar het hotel, de tas inpakken en op tijd naar bed, want de volgende ochtend vertrekken we om half acht richting Mount Kyaiktyo waar we de Gouden Rotspagode gaan bezoeken. Deze Gouden Rots blijft balanceren op en rotsblok, omdat er een haar van Boeddha onderliggend zo gaat de legende, en daarom valt de rots niet naar beneden.