Hsipaw - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Chantal Menting - WaarBenJij.nu Hsipaw - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Chantal Menting - WaarBenJij.nu

Hsipaw

Blijf op de hoogte en volg Chantal

06 November 2014 | Myanmar, Hsipaw

Hsipaw
Vanochtend kunnen we als voorbereiding op de tweedaagse trekking meegaan met een wandeling van een uurtje of vier door de omgeving van Hsipaw. Ik besluit mijn krachten te sparen, want ik heb mijn zinnen nog steeds gezet op het lopen van de tweedaagse trekking. Ik heb de afgelopen twee dagen nauwelijks iets gegeten, dus moet vandaag echt een beetje aansterken, wil ik morgen überhaupt mee kunnen.
Ik ga in de ochtend met twee andere reisgenoten het stadje Hsipaw verkennen. Het is niet zo’n groot plaatsje, maar er hangt een heel relaxte sfeer. Dat is ook de reden dat veel backpackers hier langer blijven hangen dan ze in eerste instantie voor ogen hadden, zo staat in de Lonely Planet geschreven.
Als we de hoofdweg oplopen, krijgen we drie giechelende meisjes achter ons aan. Eentje spreekt redelijk Engels en vraagt waar we vandaag komen en wat we gaan doen. Zij vertellen dat ze naar Boeddha gaan en wij zeggen….”mogen we mee?” dat is helemaal goed. We lopen dus achter de nog steeds giechelende meisjes aan. We komen langs de plaatselijke ziekenhuis en daar gaat net een begrafenisstoet weg met een gigantisch protserige wagen. Later die dag komen we er nog 1 tegen, waarschijnlijk van iemand met minder geld.
We komen bij de pagode aan, het is er erg druk. Het blijkt een feestdag te zijn, full moon. Het is er afgeladen vol…er is een soort van gebed gaande met allemaal monniken die voor een grote menigte zitten. Als we om de pagode heen lopen, komen we bij een gebouwtje waar iedereen op de grond aan lage ronde tafels zit en aan het eten is. Meteen worden we door verschillende mensen uitgenodigd om mee te eten.
Na het gebed gaan de monniken in aparte zaaltjes eten. De monniken aan de ene kant van het pad in een gebouwtje, de nonnen aan de andere kant.
Als we de etende monniken, die 1 keer per dag een maaltijd eten, op de foto hebben gezet, vervolgens we onze weg. Eerst ff een korte tussenstop om wat te drinken en vervolgens op zoek naar de lokale markt. De binnenmarkt begint om 4 uur ’s ochtends al en is tegen de tijd dat wij er langs lopen al afgelopen, alle luiken zitten dicht. Daarom vervolgen we onze weg richting de rivier. Hier maken we een paar schitterende foto’s en dan zien we de lokale groentemarkt. Het is er erg rustig en zo te zien is de oogst van bloemkool erg goed geweest 
Op weg richting het hotel komen we lang Mr. Shake en daar halen we onze broodnodige vitamientjes. Ondertussen komen de andere wandelaars ook 1 voor langslopen. We eten wat bij het guesthouse, maar de sandwich met kaas smaakt me nog niet echt.
Om drie uur gaat het Shan Palace net buiten het dorp open, dus daar lopen we in verschillende groepjes naartoe. Helaas blijkt het paleis de hele dag gesloten te zijn, wat waarschijnlijk te maken heeft met de feestdag. We besluiten dan maar even het klooster langs het pad binnen te lopen. Hier lopen allemaal jonge monnikjes rond die niet graag op de foto gezet worden, dan is een zoomcamera toch wel weer erg handig 
Omdat we tijd over hebben, besluiten we nog wat verder te lopen en komen zo bij Mrs. Popcorn Garden aan. Wat een geweldige plaats is dit. Een echte aanrader mocht je ooit in de buurt komen. Een oud vrouwtje heeft deze tuin, waar je heerlijk kunt zitten op bamboe lig/hangstoelen, alles wordt bereid met vers fruit, etc., opgezet, nadat haar man zes jaar geleden is overleden. Ze is altijd lerares op de basisschool geweest, maar een vrouw uit Amsterdam raadde haar aan dit op te zetten. Van enkele Duitse jongens heeft zij geleerd om echte koffie te zetten….het is een schitterende, rustige plek midden in de natuur. En wat een succes is het ook. Ze komt met twee dikke boeken en de vraag of we er wat in willen zetten. He ene boek is zo goed als volgeschreven, in vier maanden tijd.
Net als we daar weg willen gaan, begint het te regenen. Ze vraagt nog aan ons of ze een taxi voor ons moet bellen. Maar zo eigenwijs als Hollanders zijn, hoeft dat natuurlijk niet. Alleen de buitjes in Myanmar zijn niet zoals de buitjes in Nederland. De komende twee uur gaat het steeds harder regenen en wij komen doorweekt bij het guesthouse aan.
Na wat gegeten te hebben en onze tas ingepakt te hebben, is het tijd om naar bed te gaan. Morgen vertrekken we met zijn alleen naar het volgende plaatsje: Kyauke, vanaf waar de trekking zal starten. Ik heb definitief besloten om hieraan niet deel te nemen en samen met iemand anders in het “basiskamp” te blijven.