Kaukme voor de achterblijvers en de tweedaagse tre - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Chantal Menting - WaarBenJij.nu Kaukme voor de achterblijvers en de tweedaagse tre - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Chantal Menting - WaarBenJij.nu

Kaukme voor de achterblijvers en de tweedaagse tre

Blijf op de hoogte en volg Chantal

07 November 2014 | Myanmar, Hsipaw

Kaukme voor de achterblijvers en de tweedaagse trekking.
Vanochtend vertrekken we al om kwart over zeven met een lokale bus van Hsipaw naar Kaukme. Zodra wij met zijn 21-en in de bus zitten en de bagage bovenop zit het busje ook al bijna vol. Lekker hoor, want zo hebben we nauwelijks tussenstops.
Het is een ritje van zo’n anderhalf uur. Dat valt dus wel mee. Het begint onderweg behoorlijk te regenen. Er zitten bovenop de bus twee mannetjes op onze bagage te letten, maar die komen op een gegeven moment druipend het dak af en binnen schuilen. Onderweg zien we ook nog een toeristenbus op zijn zij in een slootje liggen, waarschijnlijk te dicht langs de rand gereden en met een wiel van de weg geraakt. Toeristen en bagage zijn al nergens meer te bekennen.
Tegen half 9 komen in Kaukme mee aan, bij het enige guesthouse dat een licentie heeft om buitenlanders te laten slapen. Omdat het zo veel geregend heeft, haken er op het laatste moment nog vijf af die het niet zien zitten om de berg op te klimmen…te gevaarlijk. We zwaaien de anderen uit, die met tuktuks naar het beginpunt worden gebracht en we gaan het dorpje in voor koffie aangezien we toch nog even moeten wachten voordat we onze kamers in kunnen. Als we terugkomen, zijn de kamers nog steeds niet klaar en zie daar een volgende tuktuk met twee die bovenaan besloten hebben om het ook maar niet te gaan doen.
We zitten een uurtje later nog steeds met zijn allen op het binnenpleintje als de tuktuk er WEER aankomt. Dit keer ernstiger. Een vrouwtje uit onze groep, 72 jaar, is gevallen en heeft d’r pols gebroken. Samen met haar vriendin en nog een reisgenote die verpleegster is, en de vrouw van de gids, gaat ze op weg naar het plaatselijke ziekenhuisje. Later blijkt dat ze haar daar ook niet kunnen helpen en dat ze met zijn 3-en naar de grotere plaats Mandalay zijn gegaan.
’s Middags eten we heerlijk tegenover het guesthouse, bij de Chinees. Het eten smaakt voor het eerst sinds dagen weer. En de pineapple and lemon juice is goddelijk!
Voor ’s avonds bestellen we springrolls, de meest verse loempia’s die ik ooit gegeten heb.