Ochtend in Pyin Oo Lwin, dan richting Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Chantal Menting - WaarBenJij.nu Ochtend in Pyin Oo Lwin, dan richting Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Chantal Menting - WaarBenJij.nu

Ochtend in Pyin Oo Lwin, dan richting Mandalay

Blijf op de hoogte en volg Chantal

10 November 2014 | Myanmar, Mandalay

Ochtend in Pyin Oo Lwin en vervolgens richting Mandalay
Ik heb vannacht heerlijk geslapen. Zo’n hotel is dan ook wel weer iets anders dan de guesthouses waar we de afgelopen nachten in verbleven. Verder ook prima, maar het verschil in bedden, douches, etc. merk je al wel heel snel.
De ochtend zijn we in Pyin Oo Lwin, waarna we tegen een uur of twee met zeven taxi’s richting Mandalay worden gebracht. De diversiteit van het vervoer deze reis is erg leuk. Van tourbus, tot lokale bus en van trein tot taxi.
Maar eerst, na een heerlijk ontbijt, vertrekken we rond 9 uur richting de Botanische tuinen, National Kandawgyi Gardens en is in 1915 aangelegd. Het is erg leuk om er door heen te lopen, met een rotsentuin, een swamp walk, een soort van avifauna, een orchideeënkwekerij, alhoewel die niet echt bloeien, en een vlindermuseum. We lopen hier zo’n drie uur rond en besluiten dan voordat we moeten vertrekken eerst even iets te eten. Onderweg zijn we een tentje tegen gekomen waar ze iig cappuccino verkopen, dus daar strijken we neer. Ik neem een heerlijke frappuccino, en ik moet zeggen, die smaakt echt goed. Verder een gegrilde kipsandwich, even geen noodles of rijst. De sandwich is een kruising tussen een wentelteefje en een tosti. Een beetje vreemd, het brood hier in Myanmar smaakt ook een beetje zoetig, maar het is wel lekker.
Om half twee zijn we al weer compleet bij het hotel en worden de taxi’s gebeld. In colonne rijden we richting Mandalay. Rond kwart voor vier komen we bij ons hotel aan. Het heeft zelfs een zwembad. Helaas hebben we daar geen tijd voor, want we willen de zonsondergang op Mandalay Hill nog meemaken. In een tuktuk en een taxi rijden we richting de berg. Je kan er via een enorme trap, een kilometer lang en 200 meter stijgen komen. We besluiten ons naar boven te laten brengen, ook gezien de tijd, en naar beneden te lopen. Alleen we zitten met ons zessen in de taxi gepropt, dus die trekt dat niet. Ik ga samen met nog twee anderen lopen, eerst nog de slingerberg, een paar haarspeldbochten, erg steil omhoog, en vervolgens nog de helft van de trappen. Maar et uitzicht is zeer de moeite waard. Het leuke ook van het lopen is, dat je al een paar andere uitkijkpunten, wat lager hebt, waar het rustig is en je dus even een paar foto’s kan maken.
Als de zon onder is en de meeste mensen al weer naar beneden zijn, zetten wij de afdaling in. We lopen er nog wel een tijdje over, ik moet er ook niet aan denken dat ik al die trappen omhoog had moeten klimmen.
Tegen half zeven zijn we in het hotel en om half acht gaan we met een gedeelte van de groep ergens eten, de anderen blijven in het hotel eten. We besluiten in het kader van ‘we hebben vandaag nog niet genoeg gelopen’, naar het restaurant te lopen. 20 minuten heen, de helft van de groep haakt terug af en neemt een taxi, wij lopen ook terug. Het is volgens mij dan ook niet zo raar dat als ik terug kom op mijn hotelkamer twee enorme blaren ontdek, pijnlijk en eentje is al kapot, dus die morgen maar even goed intapen.
Morgen zijn we de hele dag in Mandalay. Een gedeelte van de groep gaat Mandalay via een tuktuk verkennen, wij stappen op de fiets. Een goede voorbereiding voor de twee dagen erna, als we een fietstweedaagse gaan houden 

• 13 November 2014 - 22:59

Fred:

Hoi Chantal,
    Wat een belevenissen! Heel leuk om te lezen. Veel reisplezier verder nog.
    Groet vanuit Curaçao,
    Fred