Van Mandalay naar Bagan. - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Chantal Menting - WaarBenJij.nu Van Mandalay naar Bagan. - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Chantal Menting - WaarBenJij.nu

Van Mandalay naar Bagan.

Blijf op de hoogte en volg Chantal

14 November 2014 | Myanmar, Pagan

Van Mandalay naar Bagan.
Vandaag gaan we met een lokale lange afstandsbus van Mandalay richting Bagan. Deze rit zal ongeveer zo’n 5 a 6 uur duren. Om half acht ’s ochtends vertrekken we vanaf het hotel met een transfer busje richting het busstation van Mandalay, waarvandaan om half negen de bus richting Bagan zal vertrekken. We hebben gereserveerde zitplaatsen en de reisleider raadt ons aan iets warms mee te nemen voor als de airco in de bus te hoog staat, dus ik ga er van uit dat het een goede bus is. Dat klopt gelukkig. We vertrekken op tijd en om de tijd een beetje te doden, pak ik mijn ereader er maar bij. Dit zijn mooie stukken om eens ff een flink eind in mijn boek te komen. De bus zit zo’n beetje vol als we vertrekken, onderweg pikken we nog wel wat locals op die vervolgens op krukjes in het middenpad worden geplaatst. Alle ruimte wordt op een verantwoorde manier benut.
Ergens halverwege hebben we een iets langere tussenstop, waar we even wat kunnen drinken en naar de wc kunnen. Daarna vervolgen we onze weg naar Nieuw Bagan. Hier stappen we weer over op een transferbus die ons naar ons hotel in Nyaung U brengt.
Aan het begin van de middag arriveren we hier. Bagan is vooraf gezien al één van de hoogtepunten van de reis. Bagan is de oude hoofdstad van het Bagan Rijk. We zullen hier drie dagen verblijven. Het hotel is schitterend, leuke geschakelde huisjes/kamers en in het midden een tuin met zwembad. Hier vermaken we ons de komende dagen wel. Bagan is bekend om zijn tempels. Het gehele gebied bestrijkt zo ongeveer 40 km2 en hierin zijn zo’n 4000 tempels te vinden. De reden van de hoeveelheid tempels is te vinden in dat verschillende koningen die elkaar opvolgden elkaar probeerden af te troeven door steeds mooiere en grotere tempels te bouwen. In die tijd konden ze dus ook echt als statussymbolen beschouwd worden, nu zijn schitterende historische objecten, een lust voor het oog.
De eerste middag doe ik rustig aan. Het is hier heet, maar gelukkig geen vochtige warmte. Ik verken de buurt een beetje en verder lees ik op mijn veranda nog wat. Om 19 uur gaan we met de hele groep eten. Helaas duurt het allemaal erg lang voordat iedereen wat heeft.
Morgenvroeg vertrekken we op tijd voor een excursie met paard en wagen, om 8 uur moeten we weer klaar staan.