Van Bagan via Mount Popa naar Meiktila. - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Chantal Menting - WaarBenJij.nu Van Bagan via Mount Popa naar Meiktila. - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Chantal Menting - WaarBenJij.nu

Van Bagan via Mount Popa naar Meiktila.

Blijf op de hoogte en volg Chantal

17 November 2014 | Myanmar, Pagan

Van Bagan via Mount Popa naar Meiktila.
Vandaag gaan we Bagan weer verlaten na hier die nachten gebivakkeerd te hebben. Het voordeel van een aantal dagen op één en dezelfde plek zijn, is dat je niet iedere dag je tas in en uit hoeft te pakken en dat je tijd hebt om je was te laten doen. Een nadeel, bij mij tenminste, is dat ik er vaak ook wel een puinhoop van maak. Dus de tas weer even goed inpakken en indelen is geen overbodige luxe.
We hebben vandaag een aantal dingen op het programma staan, waarbij we eindigen in het plaatsje Meiktila. Volgens de reisleider is dit qua plaatsje niet zo heel veel, maar is dit meer een praktische stop omdat we niet in één dag naar Kalaw kunnen rijden.
Onze eerste stop is bij een familiebedrijfje die allerlei producten maakt van de palmboom, zoals palmwijn, drankjes en snoepjes. Ze laten zien hoe ze door middel van een soort grote vijzel en een os sap uit de palmnoot kunnen halen, een jongen klimt de palmboom in voor de kokosnoten, ze maken lekkernijen met zoete vruchtvlees en kokos, likeur/drank 45% alcohol en nog veel meer. Erg leuk om te zien deze familiebedrijfjes en hoe ze creatief omgaan met de middelen die ze voor handen hebben.
Daarna is het tijd om richting Mount Popa te rijden. Dit is een uitgestorven stratovulkaan die 1518 meter hoog is. Vlak naast Mount Popa ligt de heilige berg Taung Kalat, met daarop een klooster. Taung Kalat bestaat uit gestolde lava en heeft loodrechte rotswanden. Het klooster is te bereiken door een trap met 776 treden te beklimmen. Verder is Mount Popa ook bekend om de geestenverering van de Nats. We mogen deze dag geen zwart of rood dragen. Verder moet je als je de trappen opgaat erg uitkijken voor de apen…ik probeer een paar keer een foto te maken, maar als mijn flitser opengaat om met tegenlicht te fotograferen, laten de apen hun tanden zien als ze schrikken van het geluid.
Aan het einde van de middag komen we dan in Meiktila aan, een garnizoensstad gelegen aan het gelijknamige meer. Zoals eerder gezegd stelt dit stadje niet veel voor, gelukkig is het slechts een overnachtingsplek voor ons. We slapen in een eenvoudig hotel waar verschillende salamanders me gezelschap houden.
Een leuk feitje over dit stadje is nog wel dat de oppositieleidster Aung San Suu Kyi zich hier ooit verloofde met haar latere Britse echtgenoot.