Een vrije dag in Kalaw - Reisverslag uit Kalawe, Myanmar van Chantal Menting - WaarBenJij.nu Een vrije dag in Kalaw - Reisverslag uit Kalawe, Myanmar van Chantal Menting - WaarBenJij.nu

Een vrije dag in Kalaw

Blijf op de hoogte en volg Chantal

19 November 2014 | Myanmar, Kalawe

Een vrije dag in Kalaw
Vandaag hebben we een vrije dag in Kalaw.
Kalaw is net als Pyin Oo Lwin een hill station en straalt nog altijd de koloniale sfeer uit. Het dorp was tijdens de Britse overheersing zeer geliefd bij de Britten vanwege het aangename klimaat.
Er zijn verschillende mogelijkheden voor activiteiten die we op onze vrije dag kunnen doen. We hebben de keuze uit een dagje rustig het plaatsje verkennen, een halve dag wandeling, een hele dag wandelen, of richting Pindaya naar een grot waar 8000 Boeddhabeelden in staan.
De groep verdeelt zich mooi over de verschillende opties; twee blijven in het dorp, zes toen de korte wandeling, drie de lange wandeling, en ik ga samen met 7 anderen richting de grotten. We hebben een taxibusje die de hele dag tot onze beschikking staat. We betalen hier voor de hele dag 5 dollar p.p. voor.
Pindya ligt zo’n anderhalf uur rijden van Kalaw af. Op de heenweg stoppen we eerst nog bij een lokaal marktje. Na een half uur vervolgen we onze weg en gaan we richting Pindaya.
De grotten in Pindaya liggen niet onder de grond, maar is eigenlijk een grot halverwege een berg, dus trappen lopen en een lift nemen.
Ik moet zeggen het was wel heel bijzonder. Overal waar je kijkt en loopt zie je Boeddhabeelden, grote, kleine en heel grote. Er zijn gangetjes, trappetjes en er is zelfs ergens in een hoekje een kleine ingang waar je in een meditatieruimte terecht komt. Veel Boeddhabeelden zijn ook gedoneerd, we zien ze uit Italië, Griekenland, Thailand, India en nog veel meer landen. De boeddha’s uit Nederland kan ik niet zo snel ontdekken.
Als we hier bijna twee uur rondgelopen hebben, is het tijd om te lunchen. Zoals wel vaker in Myanmar duurt het even voordat we allemaal wat hebben, maar de pompoensoep en de tomatenbruschetta gaan er wel in.
Vervolgens stoppen we op de terugweg bij een papiermakerij. Hier zien we het proces van papier maken, op een grote zeef, vervolgens worden met bloemblaadjes patronen erin gemaakt en moet het papier 3 uur in de zon drogen. Deze papiermakerij staat voornamelijk bekend om zijn parapluutjes, en de steel en het mechanisme worden dus ook allemaal met de hand gemaakt. Natuurlijk kan ik hier ook niet weg gaan zonder een parapluutje mee te nemen.
Tegen een uur of vier zijn we weer terug in Kalaw en maken we nog een rondje door het dorp. Zo nemen we nog even een kijkje bij de plaatselijke chipsfabriek en bij het station.

Morgen is het ongeveer twee uur rijden richting onze laatste bestemming het Inlemeer. We vertrekken dus pas om 10 uur en hebben ’s ochtends tijd genoeg om de plaatselijke markt die er één keer in de vijf dagen wordt gehouden te bezoeken.